Pagina's

dinsdag 13 november 2012

Van postcrossing en Secret Santa.

Wat beloofde een saaie avond te worden is uiteindelijk helemaal anders uitgedraaid.
Via de blog van @FilleUniq las ik over Postcrossing.
Zij kan het allemaal al veel beter uitleggen dan ik, waardoor ik mij plotsklaps ook lid kan noemen van die community. Een klein half uurtje later lig ik nu met mijn eerste adres voor de neus. En amai, stress dat dat met zich meebrengt! De perfectionist in mij wil dan al meteen aan alle wensen van de ontvanger voldoen, waardoor hét perfecte postkaartje vinden dus onmogelijk wordt.
Maar hey, ik slaag er altijd in om het perfecte kaartje te vinden. Ook dit keer zal het mij wel lukken.

Daarnaast las ik dan ook op de blog van Fille over de Secret Santa. Voor de zoveelste keer al welde het enthousiasme in mij op als ik erover las. (Ik heb blijkbaar iets met mensen plezieren met kleine dingen: een postkaartje, een kerstcadeautje,..). Alleen. Fille durft niet. En ik ook niet. Misschien kunnen twee twijfelaars elkaar overtuigen, en heeft de Secret Santa er twee deelnemers bij. Meer info? Hierzo.




Voor alle duidelijkheid, en omdat het zo hoort, hieronder alle informatie die ook op de blog van Tess terug te vinden is.

De regels zijn hetzelfde als de voorbije jaren, dus kopieer ik ze ook maar even:

- Wanneer je je inschrijft, engageer je je om op de afgesproken datum een pakje te verzenden naar een willekeurige persoon. Het heeft geen zin om je in te schrijven enkel en alleen om zelf een pakje te ontvangen, want je valt zo door de mand. Schrijf je je in, dan zet je je volledig in voor je pakje. Daaronder versta ik dat je enige moeite en denkwerk in je pakje steekt. Check de vorige edities maar, met tien euro kan je echt geweldige dingen doen.

- Mocht je nog niet bekend zijn met het hele concept, kan het misschien handig zijn om alle posts van de vorige jaren even te herlezen. Zo kan je ineens al wat inspiratie opdoen!

- Tien euro is tien euro. Niet meer of niet minder. Elke pakje moet ongeveer dezelfde waarde hebben. Zo blijft het leuk voor iedereen.

- Het is niet zo dat dit een concept is voor enkel “creatieve” bloggers, of je de inhoud van je pakje nu zelf maakt of zelf koopt, dat ligt volledig in jouw handen.

- Je bent verplicht een moodboard bij je inschrijving te voegen. Ik heb vorig jaar mails gekregen met klachten over hun pakjes, dat het helemaal niet bij hen paste, maar sorry, als je geen beeld schetst van jezelf, kan je Secret Santa onmogelijk raden dat je van paars houdt en niet van rood en niet van vlinders maar wel van pony’s. Mijn cadeau’s waren altijd een schot in de roos en dit had wel iets te maken met een uitgebreid moodboard. Om dit nog gemakkelijker te maken kan je bijvoorbeeld een pinterest aanmaken, zo krijgt je Secret Santa een goed beeld van je smaak.

- Enkel actieve persoonlijke bloggers kunnen deelnemen.

- Zowel Belgen als Nederlanders mogen deelnemen, maar komen allebei in een verschillende ronde terecht. Nederlanders zenden naar Nederlanders, Belgen naar Belgen; dit om ervoor te zorgen dat de verzendkosten niet belachelijk hoog worden.

- De charme van de Secret Santa is de willekeur. Je eens verplaatsen in de gedachten van iemand die je van haar noch pluimen kent en wier smaak niet noodzakelijk die van jou is. Het kan dus wel evengoed zijn dat het cadeau dat je ontvangt niet volledig voldoet aan je verwachtingen. Indien je denkt dat die teleurstelling van heel de Secret Santa een flop zou maken, dan heb ik liever dat je je niet inschrijft. Uiteindelijk is de zoektocht en de spanning nog altijd het allerleukst.

- Ik ken elke deelnemer een nummer toe en een lief elfje trekt op het einde dan nummers. Ik kan onmogelijk weten wie welke nummer heeft, dus de toekenning van personen gebeurt volledig willekeurig.

Nu praktisch:

- Inschrijven kan tot 17 november middernacht en niet later. Vorig jaar liet ik nog uitzonderingen toe, nu niet meer.

- Mails met gegevens van jouw ‘slachtoffer’ worden door mij verzonden op 18 november.

- Pakjes moeten op vrijdag 28 december bij je ‘slachtoffer’ zijn. Hou rekening met de verzendtijd van de Post.

- Inschrijven doe je als volgt:

Voornaam + Naam __________________________
Straat + Huisnummer (+Bus)
Postcode + Gemeente
Exacte url van je blog
E-mailadres
Moodboard (mag ook in attachement)
Ik zorg ervoor dat mijn pakje op 28 december bij mijn Secret Santa is.


Nog tot 17 november dus!

(hoe hard ik ook probeer, dat schoon gelayout-kotteke krijg ik niet in mijn bericht.)


En terwijl ik dit berichtje dus aan het afronden ben, laat Fille weten dat ze meedoet.
Yay, twee extra deelnemers dus!
Morgen dat moodboard eens onder handen nemen ;)


Cheers!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten